fredag 4 november 2011

För lite tid. För mycket att säga.

Alexandre Bustillos och Julien Maurys senaste film Livide är kanske inte riktigt lika bra som À l'intérieur. Men nästan.

Nej, jag har inte lagt ner bloggen, jag har bara saknat tid. De senaste åren har jag saknat tid. Jag jobbar 75 % som taxioperatör, 100 % som frilansare samtidigt som jag försöker få det att gå runt hemma med familjen också. Det kan bli lite tufft från och till. Oftast älskar jag det. Jag kan känna trygghet i stress, man har liksom inte tid att tänka på något som är jobbigt: efterlivet tex.

Har ni inte sett Lucky McKees The Woman ännu? Se till att göra det! Att inte Sthlm filmfestival visar den är skandal, men å andra sidan visar de inga filmer jag rekommenderat. INGA!? Vad är problemet, prestige? Rehmeiers The Bunny Game, Masons Luster ... Inte ens Human Centipede 2? Visserligen har de fortfarande surprisefilmer men där tror jag mer på ngt storslaget Hollywoodskt än smalt genrefierat.

Men man ska väl kanske inte klaga. Sthlm filmfestival är ändå väldigt rekorderlig. Mina tre festivaltips: Kill List, Tyrannosaur, Shame. Boka in dessa tre så kommer ni levande därifrån ;-(

Blev uppringd av Metro häromdagen och fick verka under namnet expert, ngt jag alltid önskat. Jag svarade på en del frågor om skräck och hur det kommer sig att genren är så inne just nu. Svamlade väl iväg 5-10 min och trodde väl aldrig att det skulle gå att sortera ut ngt av värde. Men ser man på, jag verkar ju riktigt vettig! Läs här.

Beställde självklart Micael Dahléns Monster på en gång och läste självklart ut den på en gång (den handlar ju trots allt om mördare). Välskriven, men inget för mig. Kan inte riktigt sätta fingret på det. Kanske är det så att han försöker förstora fenomenet och få det att handla om mördarna samt allt runt omkring: politik, ekonomi, sociala aspekter. Jag saknar fråga/svar. Jag förstår inte riktigt varför han kämpar så hårt för att få till en träff med tex Charles Manson när han knappast låter Manson uttala sig. Kunde det inte bara räckt med pur ondska? Läs om boken och Micael här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar